آزمون سیم ملتهب چیست ؟

آزمون سیم ملتهب چیست ؟

در دنیایی که به شدت به دستگاه‌ها و ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی وابسته است ، ایمنی امری بسیار حیاتی است. اطمینان از اینکه مواد مورد استفاده در این دستگاه‌ها مقاومت کافی در برابر آتش دارند ، امری ضروری است تا از وقوع حوادث احتمالی آتش‌سوزی جلوگیری شود. در این مطلب وبلاگ ، ما به جزئیات آزمون حیاتی سیم ملتهب پرداخته و اهمیت آن و پارامترهای کلیدی مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه آزمون سیم ملتهب

از لحاظ تاریخی روش های زیادی برای ارزیابی اشتعال پذیری مواد و مقاومت آنها در برابر آتش ایجاد شده است. این تست ها شامل دو روش آزمایش شعله مستقیم و غیرمستقیم است.

در آزمون سیم ملتهب که یکی از روش های تست شعله غیرمستقیم محسوب می شود ، یک المنت مخصوص از جنس نیکروم ، تحت جریان الکتریکی به دمای مورد نیاز در استاندارد رسیده و سپس روی یک نمونه آزمایشی اعمال می شود.

کمیسیون بین المللی برق (IEC) آزمایش سیم ملتهب را در سال 2001 ایجاد کرد زیرا روش های آزمایش موجود توانایی پوشش همه خطرات احتمالی را نداشتند. به طور خاص ، آزمون سیم ملتهب وظیفه شبیه‌سازی اثرات گرمایشی ناشی از اتصال کوتاه یا جریان کشی بیش از حد تجهیزات را بر عهده دارد.

فرآیند انجام تست سیم ملتهب

آماده سازی نمونه مورد آزمایش : برای شروع آزمایش ، نمونه ای از ماده سازنده یا قطعه کوچکی از آن تهیه می شود تا مقاومت آن در برابر خطرات احتمالی ، بررسی شود.

قطعات مورد بررسی به شرح زیر هستند : بخشی از بدنه و اسکلت تجهیزات ، کانکتورها ، تجهیزات الکترونیکی و به طور کلی تمامی بخش هایی که در معرض حرارت بیش از حد هستند.

 

گرم کردن المنت : المنت دستگاه تا دمای مورد نیاز گرم شده و آماده انجام آزمون می شود. این دما بین 700 تا 850 درجه سلسیوس متغییر است و المنتی از جنس نیکروم ( نیکل کروم ) وظیفه تامین آن را بر عهده دارد.

 

تماس و اشتعال : المنت که حالا به خوبی داغ شده است ، با سطح نمونه ی آزمایشی تماس داده می شود و نمونه تحت نیروی ثابتی به طرف المنت کشیده می شود. این نیرو معمولا برابر 1 نیوتن است.

 

مشاهده و بررسی : اپراتور تست سیم ملتهب ، در حسین تست و پس از اتمام فرآیند آن ، نمونه مورد آزمایش را به دقت مشاهده کرده و مواردی از قبیل اشتعال مواد ، ارتفاع شعله ، چکه کردن مواد پس از اشتعال و … را ثبت و با مقررات موجود در استانداردها ، تطابق می دهد.

معیار های تایید نمونه در تست سیم ملتهب یا Glow Wire

عدم انتشار شعله (No Flame Propagation) : در برخی از استانداردها ، ماده تست شده باید از گسترش شعله جلوگیری کند. به عبارت دیگر ، شعله نباید از محل تماس با سیم ملتهب به سایر نقاط ماده یا قطعه انتقال یابد.

 

نداشتن پسا شعله (No Afterglow) : این معیار به معنای این است که بعد از برداشت سیم ملتهب از ماده تست شده ، ماده مورد نظر نباید به سوختن ادامه دهد یا به شکلی که بتواند آتش را نگه دارد ، عمل کند.

 

خاموشی خودکار (Self-Extinguishing) : برخی استانداردها نیاز دارند تا ماده تست شده بتواند به تنهایی شعله را خاموش کند و بدون نیاز به مداخله انسانی یا منابع اضافی از انتشاز آتش سوزی در محیط جلوگیری کند.

اهمیت تست سیم ملتهب

تضمین ایمنی : با استفاده از آزمون سیم ملتهب میتوان اطمینان حاصل کرد که مواد استفاده شده در تجهیزات الکترونیکی در صورت خرابی یا قرار گیری در شرایط بحرانی ، به سختی مشتعل می شوند ، در صورت اشتعال شعله را گسترش نمی دهند و به کهش خطرات ناشی از آتش سوزی کمک می کنند.

 

محافظت از مصرف کنندگان : رعایت استانداردها در محصولات و تجهیزات الکترونیکی ، تضمین کننده سلامتی اپراتور و مصرف کنندگان است.

 

رعایت مقررات : دستیابی به بعضی از بازار های جهانی ، مستلزم رعایت قوانین سخت گیرانه ایست که رعایت نکردن آنها ، ضرر های هنگفت مادی به همراه دارد. داشتن استاندارد های لازم این اطمینان را به شما می دهد تا با خیال راحت محصولات الکترونیکی خود را در بازار های مختلف عرضه کنید.

خرید دستگاه آزمون سیم ملتهب

مجموعه آزمون پژوهان ایساتیس ، به عنوان تامین کننده تجهیزات آزمایشگاهی باکیفیت ، تجهیزات آزمون سیم ملتهب یا Glow Wire را با بهترین کیفیت در ایران فراهم کرده است. جهت تهیه دستگاه سیم ملتهب و یا المنت سیم ملتهب میتوانید از طریق صفحه تماس با ما ، با کارشناسان فروش مجموعه در ارتباط باشید.

آخرین مطالب
برچسب ها